Yerleşik Düşünceler Sözlüğü - Gustave Flaubert Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Temmuz 29, 2020


TANITIM
Kitabın adı: Yerleşik Düşünceler Sözlüğü
Yazar: Gustave Flaubert
Türü: Klasik
Yayın evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Gustave Flaubert (1821-1880); 1857’de yayımlanan ve kamuoyunda hayat-edebiyat ekseninde ciddi tartışmalar yaratan ilk romanı Madame Bovary’den insanın bilmeyle olan derin mücadelesine odaklanan ancak tamamlayamadığı son romanı Bouvard ile Pécuchet’ye 19. yüzyılın en yenilikçi klasiklerinden biridir. Yerleşik Düşünceler Sözlüğü ise Flaubert’in son romanıyla birlikte yürüttüğü ve İnsanlığın “klişe” görüşlerle ne denli iç içe olduğunu gösteren bir kara mizah anıtıdır. Sema Rifat: Tek başına ya da Mehmet Rifat’la birlikte yaptığı çevirilerle Balzac’tan Barthes’a, Eliade’den Manganelli ve Eco’ya Türkçenin en yetkin Fransızca ve İtalyanca çevirmenlerindendir. Elif Gökteke: Kuşağının önde gelen Fransızca çevirmenlerindendir. Türkçeye kazandırdıkları arasında, yine Flaubert’den Kasım, Jules Verne’den Zacharius Usta ve Olağanüstü Öyküler ve Pascal Quingard’dan Amerikan İşgali de var.

YORUM
Gustave Flaubert’in Yerleşik Düşünceler Sözlüğü tümüyle kendi düşüncelerinden oluşan bir çeşit sözlük. Evet kitap sözlükten oluşuyor ama Flaubert’in kendine ait düşüncelerinden ibaret. Etrafında gördüğü duyduğu herhangi bir şeyi kendince yorumlayarak bir sözlük oluşturmuş. Gerçeklikle hiçbir ilgisi yok tamamen “benim için böyle” tanımlarından ibaret.

Birkaç örnek ve kitaba ait görüntü koyup fikir edinmenizi sağlamak istedim. Flaubert’in bazı düşüncelerine katılıp onay verdiysem de bazı yerlerde yazarla aksi düşündüğümüz şeyler oldu. Hiç duymadığım kelimelere de rastladım. Ne olduklarını açıklamadığından ve sadece yorum yaptığından kelimelerin ne anlama geldiklerine ayrıca baktım. Bu da bana kelime katkısı sağlamadı değil. :)

İntihar: Korkaklığın kanıtı.

Özgürlük: Ey Özgürlük! Senin adına ne cinayetler işleniyor! - Gereken bütün özgürlüklere sahibiz.

Tanrı: Voltaire'in kendisi bile "Tanrı var olmasaydı onu icat etmek gerekirdi" demiştir.

Toplumun Temelleri: Toplumun temelleri şunlardır: Mülkiyet, aile, din, otoriteye saygı. - Bunlara saldırı olduğunda şiddetle karşı çıkmalı.

Zenginlik: Her şeyin ve hatta saygınlığın yerine geçer.

Kitap kısa ama sözlükten oluştuğundan bir oturuşta bitiremeyebilirsiniz sanırım. Şahsen ben bir oturuşta bitiremedim. Birkaç sayfadan sonra sürekli yoruma dayalı tanım okumak sıkıcı hal almaya başladı. Bu yüzden kitabı başucu kitabına dönüştürdüm. Bitmesi biraz zaman alsa da böylece kitabı daha çok sevdim. Özellikle alıp okunmaya değecek bir kitap olduğunu pek düşünmüyorum ama yer yer hak verip eğlendiğim için denk gelirseniz bir göz atın derim.
PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

7 Yorum

  1. Kendince her şeyi tanımlamak iyi fikir :)

    YanıtlaSil
  2. ‘’Asıl acınacak şey dedi; lüzumsuz bir ömrü sürüklemektir.’’

    ‘’Gerçekten de, gece, lamba yanıp rüzgâr camları sarsarken, bir kitap alıp ateş başına oturmaktan daha güzel bir şey var mıdır?’’

    Modern romanın temsilcilerinden olan Gustave Flaubert'in ''Madam Bovary'' adlı romanından en sevdiğim yirmi alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/gustave-flaubert-madam-bovary-romanindan-20-sahane-alinti/

    Keyifli okumalar dilerim,
    edebiyatla ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim! Madam Bovary çok merak ettiğim bir eser. Yakın zamanda okunacaklar listemdeydi. :)

      Sil
  3. aaa bunu okuyum, çok sevdim bak konusunu :)

    YanıtlaSil
  4. Ne güzel bir bakış açısı! Bence bir kısmına katılırsın bir kısmına katılmazsın. Benim de ters düştüğüm yerler oldu çünkü. :)

    YanıtlaSil