Vatan Yahut Silistre - Namık Kemal Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Temmuz 22, 2020


TANITIM
Kitabın adı: Vatan Yahut Silistre
Yazar: Namık Kemal
Türü: Klasik, Oyun
Yayın evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Namık Kemal için tiyatro, halka doğrudan ulaşabilmesi bakımından oldukça önemli bir türdür. Vatan yahut Silistre oyununda da vatan sevgisini türlü duygularla çarpıştırıp nihayet hepsinden üstün çıkararak halka vatan fikrini ve sevgisini aşılamak ister. Kırım Savaşı’nın yaşandığı yıllarda Zekiye ve İslam Bey arasında yeni başlayan aşk, İslam Bey’in cepheye gitmesiyle beklenmedik bir hal alır. Zekiye İslam Bey’in ardı sıra erkek kılığına girerek Silistre savunmasına katılır ve böylece savaş meydanında aşkın, vatan sevgisinin, millet fikrinin iç içe geçtiği olaylar yaşanır. Vatan yahut Silistre 1 Nisan 1873’te ilk kez sahnelendiğinde halk üzerinde gösterilere varan büyük bir coşku yaratmış, bu etkinin diğer bir sonucu olarak Namık Kemal’in gazetesi İbret kapatılmış, kendisi de Magosa’ya sürülmüştür. Yazarı hayattayken Rusçaya ve Almancaya çevrilen eser, daha sonra pek çok dilde yayımlanır.

YORUM
Okuduğum ilk Türk oyun/tiyatro türünde kitap oldu Vatan Yahut Silistre. Namık Kemal'in kalemiyle de bu kitapla tanışmış oldum. Oyun türü kitap okumayı çok seviyorum. Vatan Yahut Silistre'yi de çok severek okudum.

Kitabın İş Bankası Yayınları'ndan günümüz Türkçesi basımı gayet anlaşılır, rahatça okunabilir bir dildeydi. Akıcı bir anlatıma sahipti. Zaten kitap kısa olduğundan çabucak bitiverdi. Kitaba başlarken biraz tedirginlikle başlamıştım ama beni tümüyle yanılttı. Beklediğimden çok daha iyiydi. Aşk, sevgi, saygı, fedakarlığın yanı sıra vatan sevgisinin de bulunduğu özgün bir konuya sahipti.

Namık Kemal'in 1872 yılında yazdığı bu kitap, yazarın sahnelenen ilk tiyatro eseridir ayrıca. Osmanlı döneminin o zamanki padişahına yapılan gönderi izleyicileri gaza getirmiş, slogan ve şarkılarla ufak çaplı isyana neden olmuştur. Bunun sonucunda da Namık Kemal sürgün edilmiştir.

Kitabın asıl adı Vatan'dır. Sürgün sonrası Silistre olarak değiştirilmiş ardından Vatan Yahut Silistre olarak kalmıştır. Kitap Kırım savaşı sırasında Silistre savunmasında, Tuna nehri civarında geçiyor. İslam Bey savaşa gönüllü katılan bir askerdir ve gitmeden sevdiği kıza muhtemelen bir daha görüşemeyeceklerini, savaşa gideceğini söyler. Bir gün İslam Bey diğer gönüllü askerlerle vatan namına uzun bir konuşma yapar ve sonunda "beni seven arkamdan ayrılmaz," diyerek savaş yolunu tutar. İslam Bey'i gizlice dinleyen Zekiye, İslam'ın söylediği son sözden etkilenir ve aklına bir fikir üşüşür. Erkek kılığına girip İslam Bey'in peşinden savaşa gider ve olaylar bu şekilde gelişmeye başlar.

Vatan Yahut Silistre, hem Türk klasiklerinde hem de oyun türündeki kitap listemde favori yerini aldı. Ben çok severek okudum, kesinlikle tavsiye ederim.

 PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

4 Yorum

  1. Kitabın adını epey duydum ama hiç araştırmamıştım ya da incelememiştim. Tiyatro türünde olduğunu dahi bilmiyordum. İlgimi çekeceğini de düşünmezdim açıkçası ama yazını okuduktan sonra biraz merak ettim bu yüzden adını not alıyorum ve sana teşekkür ediyorum <3 :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asıl ben teşekkür ederim! *-* Tiyatro türünde olduğunu bende bilmiyordum bana da sürpriz oldu. Yorumunu merak ediyorum.:D

      Sil
  2. Yorumunu dört gözle bekliyorum. Sanırım seversin. :D

    YanıtlaSil
  3. oyun okumayı seviyom, namık kemal hiç okumadım, bi aklımda olsuuun :)

    YanıtlaSil