Hz. Muhammed - L.N. Tolstoy Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Temmuz 30, 2020

TANITIM
Kitabın adı: Hz. Muhammed (Gizlenen Kitap)
Yazar: Lev Tolstoy
Türü: Din, Araştırma-İnceleme
Yayın evi: KaraKutu Yayınları

"...Bunu söylemek ne kadar tuhaf olsa da benim için Muhammedilik, Haça tapmaktan (Hıristiyanlıktan) mukayese edilemeyecek kadar yüksekte duruyor. Eğer insan, seçme hakkına sahip olsaydı, aklı başında olan her bir insan, şüphe ve tereddüt etmeden Muhammediliği; tek Allah'ı ve onun Peygamberini kabul ederdi." Lev N. TOLSTOY (1828-1910)

Ünlü Rus yazarı L. N. Tolstoy, 1908 yılında, Abdullah El-SÜHREVERDİ'nin Hindistan'da basılmış "Hz. Muhammed'in Hadisleri" kitabını okumuştur. Okuduğu hadislerden bir risale (kitapçık) tertip etmiş, bunu Rusya'nın 'Posrednik' adlı yayınevinde bastırmıştır.

Rus halkı ve özellikle Rus aydınları, L. N. Tolstoy'u ilahi bir kuvvete sahip gibi seviyorlardı ve onun İslamiyet'i kabul etmesinin duyulmasının Rus toplumu içinde İslam'a güçlü bir akım başlatabileceğini biliyorlardı. Bu yüzden de Tolstoy'un Hz. Muhammed'in hadislerinden derlediği kitapçığını KGB gibi Rus istihbarat birimleri gizli tutmaya, unutturmaya ve basılmasını engellemeye çalışıyorlardı. Tolstoy, bu risale (kitapçık) ile Rus okurlarını, Hz. Muhammed'in hadisleriyle tanıştırmıştır. Hadislerden seçtiği konularda 'fakirlik' ve 'eşitlik' gibi kavramları esas almış, Rus halkına ve onları aldatanlara bir ders verir nitelikte olmasına özen göstermiştir. Tolstoy, seçip kitapçık haline getirdiği bu hadislerle, gerçek adalet ve eşitliğin, gerçek kardeşlik ve fedakârlığın yerinin İslam olduğu, hatta insana saygı ve sevginin ve daha ötesinin de yerinin yine İslam olduğunu vurgulamak istemiştir...
Prof. Dr. Telman Hurşidoğlu ALİYEV

YORUM
“Sonunda kendimi inceledim ve içimde neler oluyor diye kendime baktım. Ölmeye ve dirilmeye dair yüzlerce olay hatırladım. Gördüm ki, ben yalnızca Allah'a inandığımda yaşıyordum. Allah'ı düşünmem yetiyordu, o zaman hemen diriliyordum. O'nu unuttuğum, O'na inanmadığım zamanlarda ise, yaşam da yok oluyordu.” - L.N. Tolstoy. Hz. Muhammed kitabının İtiraflarım bölümünden bir alıntı.

Dünya ve Rus edebiyatına büyük katkıları olan Tolstoy'un Müslüman olduğunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım. Hatta Hz. Muhammed'i çok sevdiğini ve bunun üzerine bir kitap yazdığını duyduğumda daha da çok şaşırmıştım. Tolstoy'la ilgili araştırma yaparken bu kitaba denk gelince okumak istedim. Kitap 100 sayfa civarındaydı.

Kitapta üç bölüm var. İlk bölüm hadislerden oluşuyor. Çoğu hadisin kaynağı da belirtilmiş hatta. Bazıları gerçekten çok güzeldi. Birkaç tanesini aşağı not etmeden geçmek istemedim.

İkinci bölüm eşi Müslüman olup kendisi Hristiyan olan bir kadınla olan mektuplaşmasından oluşuyor. Kadın Tolstoy'a çocuklarının Müslüman olmak istediğini fakat toplumda karşılaşabileceği sorunları dile getirerek Tolstoy'dan onu yönlendirmesi adına yardım istiyor. Tolstoy, kadının bu mektuplarına çok güzel ve duyarlı bir şekilde cevap veriyor. Bu arada bu mektuplar şuan bir müzede sergilenmeye devam ediyor.

Üçüncü bölüm en sevdiğim bölüm oldu. Tolstoy’un kendi itiraflarından oluşuyor ve kendini bulma arayışı yolunda tüm dinleri nasıl araştırdığını sonunda nasıl İslamiyet’i tercih ettiğini detaylıca anlatıyor. Bu sırada ne aşamalardan geçtiğini, tüm düşüncelerini de aktarıyor. Buna felsefenin temel ilkeleriyle, kendine sorular sorarak başlıyor; “Ben kimim? Neden yaratıldım? Ne için yaşıyorum?” gibi.

Tolstoy kendisiyle birlikte etrafındaki birçok arkadaşının da Müslüman olmasına vesile olmuş, bu çok güzel bir şey. Kitaba gelince eksik ve yetersiz bulduğum kısımlar olmadı değil... Yine de okuyup fikir edinmenizi isterim. Özellikle yazarın kendi itiraflar bölümü beni çok etkiledi.

“Hakikat insanlar için ne kadar acı olsa da, hakikati söyleyin!
***
“Hiçbir kimse öfkesini yutmaktan daha güzel bir içki içmemiştir.
***
“Kimseyi kırma. Biri seni kırar ve ayıplarını, kötülüklerini açığa vurursa, sen de onun kötülüklerini açıklayıp yayma.
***
“İyilik, kalbin uygun gördüğü ve yapılmasını onayladığı şeydir. Günah ise içini tırmalayan ve başkaları sana yap diye nice nice fetvalar verse bile içinde şüphe ve tereddüt uyandıran şeydir.
***
“Diliyle insanları kıranları, ibadetleri temizlemez.
PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

8 Yorum

  1. tolstoy dede nin hayranıyım yaa. bi de cehov. çok kitaplarını okudum. bunu duydum okumadım ama okurum. tolstoyun hayatı var yky de, ne hayat yaaa, okursun belki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitapta da hayatından epey söz ediyor. Gerçekten neler neler yaşamış. Daha detaylısını okumayı çok isterim. Teşekkür ederim, öneri için! :)

      Sil
  2. Tolstoy'un müslüman olduğunu bilmiyordum ben de şu an aşırı şaşkınım. Yazının başlığını görünce de yanlış mı okudum acaba falan diye düşünüp tekrar okudum hatta. Gerçekten aşırı şaşkınım. Ama böylesine iyi bir yazarın müslüman olması beni mutlu etti :)

    YanıtlaSil
  3. Bende ilk duyduğumda çok şaşırmıştım sizin gibi. Kitabı okumadım. Ama benim de en çok itiraflar kısmı ilgimi çekti.

    YanıtlaSil
  4. Tolstoy un müslüman olduğunu bilmiyordum, şimdi öğrendim şaşkınım...

    YanıtlaSil