Montaigne - Denemeler Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Nisan 01, 2020


TANITIM
Kitabın adı: Denemeler
Yazar:  Michel de Montaigne
Türü: Deneme
Yayın evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Michel de Montaigne (1533-1592): "Kendini tanı" ve "Ne biliyorum?" gibi temel sorularla yola çıkarak bir insanda insanlığın bütün hallerini yoklayan "deneme" türünün insim babasıdır.

1571'de kitaplarıyla birlikte çiftliğinin kulesine çekilmesiyle başlayan bu yaratıcı süreç, Montaigne'i önce okuduklarıyla ilgili notlar almaya itmiş, aynı notlar zamanla Denemeler'i (1580) oluşturmuş, ve bu kişisel yazılar ilk yayımlanıştan sonra da dallanıp budaklanmayı sürdürmüştür.

Bu kitaptaki Eyüboğlu çevirileri'de, 1940'daki ilk baskısından 1970'deki halini alana dek okurun önüne her defasında yeni parçalar getirerek bir anlamda yapıtla benzeri bir yol izlemiştir.

"Denemeler'de gördüğüm her şeyi Montaigne'de değil kendimde buluyorum." Pascal


YORUM
Montaigne'nin Denemeler kitabı daha çok kendi hakkında yazdığı kısa makalelerden oluşan bir kitap. Denemeler'de yazar hemen hemen konuya değinmiş ve okurken kendimden muhakkak bir parça gördüm.

Denemeler kitabı tam olarak ne türe giriyor bilmiyorum ama bana kalırsa bir nebze kişisel gelişim türüne giriyor. Yazar kendi yaşantılarından yola çıkarak öyle şeylere değiniyor ki kendinizi sorgulamadan edemiyorsunuz.

Montaigne kendinden bahsederken insan olmanın dışında hiçbir şey olmadığını, en az bu kitabı okuyan her okuyucu kadar sıradan birisi olduğunu pek çok kez dile getiriyor. Haliyle yazara, daha kitaba başlamadan ısınıyorsunuz.

Kitabın içeriği kısa kısa anlatımlardan oluşuyor ve her birinde farklı konulara yer veriyor. Bazı bölümleri heyecanla okurken bazı bölümleri bir nebze sıkılarak okuduğumu atlamadan geçmek istemedim. Başta da dediğim gibi, bir nebze kişisel gelişim kitabı gibi gördüğüm için olabilir. Kişisel gelişim türünde kitapların asla bana göre olmadığını düşünüyorum. Ama genel anlamda kitabı sevdiğimi rahatlıkla söyleyebilirim. Hatta bana kalırsa herkesin okuması gereken bir kitaptı.

Yazara çokça hak verdiğim bölümler de oldu, ona pek katılmadığım bölümler de. Kitaba alıntılık o kadar çok post-it yapıştırmışım ki hepsini yazmamak için kendimi zor tuttum...


ALINTILAR

"Bundan sonra halim ancak yarım bir varlık olacak ve ben artık o ben olmayacağım. Gün geçtikçe kendimden ayrılıyor, uzaklaşıyorum." (2. sf.)

"Kendini olduğundan az göstermek, tevazu değil budalalıktır; kendine değerinden az paha biçmek korkaklıktır, pısırıklıktır." (7. sf.)

"Kanunlar doğru oldukları için değil, kanun oldukları için yürürlükte kalırlar. ...Kanunlardan daha çok, daha ağır, daha geniş haksızlıklara yol açan ne vardır?" (14. sf.)

Benim yükseklerde gözüm yoktur, ama Roma'da başka türlü yaşanmaz, deriz; ben gösteriş sevmem, ama şehir öyle istiyor, deriz; öfkeliysem, güvenli bir hayat kuramadıysam suç bende değil, gençlikte, deriz. Dışımızda aramayalım kötülüğü, içimizdedir o; ciğerimize işlemiştir. (75. sf.)

"Dünyaya geldiğiniz gün bir yandan yaşamaya, bir yandan ölmeye başlarsınız." (110. sf.)

PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

2 Yorum

  1. Çok merak ettim, listemdeydi zaten hemen okuyum :)

    YanıtlaSil
  2. ‘’Kötülüğün beterini, kötülük eden görür.

    Nasıl ki bir arı başkasını sokunca kendisine daha fazla zarar verir; çünkü iğnesiyle birlikte gücünü de kaybeder.

    Açtıkları yarada canlarını bırakırlar.’’

    Montaigne’in ‘’Denemeler’’ adlı kitabıyla ilgili yorumlarım için bu linke tıklayabilirsiniz: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/montaigne-denemeler-kitap-yorumu/

    YanıtlaSil