Alice Harikalar Diyarında - Lewis Carroll Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Nisan 25, 2020


TANITIM
Kitabın adı: Alice Harikalar Diyarında
Yazar: Lewis Carroll
Türü: Klasik
Yayın evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

Alice Harikalar Diyarında, yazıldığı tarihten bu yana geçen yüz elli yılı aşkın süre boyunca, edebiyatın eşsiz eserlerinden biri olma özelliğini hep korudu. Hem çocuk hem de yetişkin edebiyatında önemli bir yere sahip olan bu kitap, hayal gücü zenginliğiyle küçük okurlara büyülü bir dünya sunarken, yetişkinler için bu büyüsünü içerdiği sembollerin anlam derinliğiyle gösterdi. Adının edebiyat tarihine altın harflerle yazılmasına yol açan eserleri kadar, matematikçi ve mantıkçı kimliğiyle de tanınan Lewis Carroll’un Alice Harikalar Diyarında kurgusu, metne serpiştirilmiş bilmecelerle okuru da kitabın bir kahramanı kılar. Alice Harikalar Diyarında hem çocuklar hem de macera dolu naif çocukluğunu özleyen ve yıllara meydan okuyan bir mantık labirentinde kendine sorular sormaktan çekinmeyecek okurlar için Modern Klasikler Dizisi’nde yerini alıyor.

YORUM
Alice Harikalar Diyarında, çok merak ettiğim kitaplardan bir diğeriydi ama beklentimi çok yüksek tutmuş olmalıyım, beni pek tatmin etmedi.

Öncelikle Alice Harikalar Diyarında kitabının İş Bankası Yayınları versiyonu biraz daha yetişkinlere yönelik yazılmış olduğunu belirtmeliyim ama kitapta belirsiz, devrik ve anlatım bozukluğu olan çok cümle vardı. Haliyle akıcı bir kitap değildi. Bunun da sanırım biraz çeviri kaynaklı olabileceği kanaatindeyim. Hatta kitabın daha dördüncü sayfasından bir örnek vermek istiyorum;

"Ya anahtar yuvaları çok büyüktü ya da anahtar çok küçüktü."

Buna rağmen 100 sayfalık kitabın bir kısmını merak içerisinde okudum. Devamında sanki kendini tekrar eden bölümler gibi geldi. Alice yeni karakterlerle tanışıyor, tartışıyor, şarkılar, şiirler söylüyor sonra yoluna devam ediyordu. Kitapta yazarın vermek istediği birkaç mesaj dışında geçen herhangi bir olay yoktu. Sanki sadece o evreni, yarattığı dünyayı tanıtmak için yazılmış kitap gibiydi. Bu yüzden de sonlara doğru kitabı artık bitirmek için can attım diyebilirim.

Alice Harikalar Diyarında kitabını sanırım okumayan herkes hikayeyi az çok biliyordur. Ben kitabı okuduktan sonra filmi de izleyip, açıkçası biraz karşılaştırma yaparak yorum yazmak istedim. Çünkü çoğu kimseden filmin kitaptan daha iyi olduğunu düşündüklerini duydum.

Filmle karşılaştırınca film kitaptan daha heyecan dolu geldi bana da. Kitabın aksine film, bir olay örgüsünde ilerliyordu. Film kitaptan çok daha farklı şekilde işlenmiş. Şöyle ki, Alice'in tavşan deliğe düşmesinden ve konuşan hayvan karakterler dışında neredeyse tümüyle farklıydı. Kitabın öyle aman aman bir akıcılığı olmasa da eğer filmi izlemediyseniz yine de önce kitabı okumanızı sonra filmi izlemenizi tavsiye ederim. Film gerçekten çok güzeldi. Yorumumun sizi etkilemesini istemiyorum. Kitap okuma listenizdeyse eğer mutlaka alıp okuyun derim.

PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

7 Yorum

  1. Bilgilendirme için teşekkürler, Hayırlı Ramazanlar.

    YanıtlaSil
  2. Kitap hakkında ben de beklentimi yüksek tutup pek beğenmeyenlerden olmuştum. Sanırım birazcık yaşımızda bir etken bunda :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çocuk kitaplarını da severim. Hikayeler, masallar hoşuma gider. Bu kitap mesajları dışında çok yavan geldi bana. Hiç olay vs. yoktu. Beni okurken heyecanlandırmadı yani. Yoksa sevebilirdim belki. :(

      Sil
  3. Ben küçükken okumuştum, çok detaylı hatırlayamıyorum ama sevmiştim sanki. Filmleri de çok güzel dediğin gibi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında sevebilmeyi umarak başladım ne yalan söyleyeyim. Çok heyecansız bir kitaptı sadece. :( İlk filmi izledim sadece, gerçekten güzeldi. :)

      Sil
  4. e çizgi filmi daha güzel tabiiii :)

    YanıtlaSil