Macbeth - William Shakespeare Kitap Yorumu

By Kitapların Senfonisi (Büşra) - Nisan 09, 2020


TANITIM
Kitabın adı: Macbeth
Yazar: William Shakespeare
Türü: Oyun, Tiyatro
Yayın evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

William Shakespeare (1564-1616): Oyunları ve şiirlerinde insanlık durumlarını dile getiriş gücüyle yaklaşık 400 yıldır bütün dünya okur ve seyircilerini etkilemeyi sürdüren bu efsanevi yazar, büyük olasılıkla 1606 yılında yazdığı Macbeth’le "yükselme arzusu ve politik hırsın" kişiyi neye dönüştürebileceğini dünü, bugünü ve yarını kapsayacak bir derinlikle öngörmüştür. 

Shakespeare'in bu ölümsüz oyunu genellikle evrensel ahlaki değerler açısından ele alınır, Macbeth'in bilinçli bir şekilde kötülüğü seçmesi ve bu seçimin bireysel ve toplumsal sonuçları üzerinde durulur. Ancak Macbeth Shakespeare'in diğer kötü adamlarına benzemez. Çünkü III. Richard ve lago gibi karakterlerin aksine, yaptığı kötülüklerden hiç de zevk almaz; dahası, ilk cinayetini işlediğinde gerçekten acı çeker, sözlerine bakılırsa benliğinde bir iç savaş yaşamaktadır. Peki doğrunun, yanlışın ne olduğun bilen, ileriyi görme yeteneği olan bir adam niçin kötülüğü seçer? Belki de Macbeth'in trajedisi, geleceğe hükmetmeye çalışırken kötülüğe giden yolda attığı her adımın ona azap vermesinden, ahlaki değerlerden ne denli uzaklaştığını bile bile yoluna devam etmesinden kaynaklanır.

YORUM

Shakespeare'in şiirsel anlatım tarzına hayran olduğumu daha önce söylemiş miydim? Kitaplarını genel olarak bu türde işliyor hatta bildiğim kadarıyla oyun/tiyatro türünün dışında yazılmış bir kitabı da yok. Farklı tarzı olmasına rağmen Shakespeare okumayı çok seviyorum.

Macbeth, Shakespeare'in yazdığı trajedilerden bir diğeridir. Konusundan biraz bahsetmek gerekirse, Macbeth, İskoçya kralı olan Duncan'ın askerlerinden biridir. İskoçya'ya zaferle geri dönmüştür. Glamis kralı olan Macbeth'in İskoçya'ya dönüş yolunda karşısına üç cadı çıkar ve ona sırayla "Glamis kralı," "Cawdor kralı," ve "Kral," olarak seslenirler. Macbeth bunun üzerine ona neden böyle söylediklerini sorar ve cadılar ortadan kaybolur. Macbeth yalnızca Glamis kralıdır ve bunun bir çeşit kehanet olduğunu düşünür. Her ne kadar inanmak istemese de cadıların söyledikleri aklına düşmüştür.

İskoçya'ya dönen Macbeth, kral tarafından Cawdor kralı ilan edilir. Cadıların söylediği kehanetlerden ikincisi gerçekleşmiştir ve üçüncü kehanetin gerçekleşmesini de çok istiyordur. Lakin üçüncü kehanetin gerçekleşmesi için İskoçya kralı Duncan'ın ölmesi gerekiyordur. Macbeth'in eşi olan Lady Macbeth, kocasına tahta geçmesi için pek de iyi olmayan fikirler verip duruyordur...

Kitapta en sevdiğim kısımlar cadıların bulunduğu sahnelerdi. Çok eğlenerek okudum. Macbeth kitabı daha çok güç peşinde koşmanın ne gibi sonuçlar elde edebileceğine karşılık iyi bir örnektir aslında. Kesinlikle okumanızı tavsiye ederim.

Daha öncesinde okuduklarım arasında favorim Hamlet'di. Macbeth'i de en az onun kadar sevdim. Ve şuan en çok merak ettiğim kitabı da Romeo ve Juliet. Onu da yakın zamanda okumayı planlıyorum.


ALINTILAR

"Üstümüze düşen bir sevgi yük olur bazen bize:
Yine de sevgi diye hoş görür, şükrederiz." (21. sf.)

"Kendini boşuna harcamış olur insan,
Dilediğine erer de sevinç duymazsa." (51. sf.)

"Gözlerini kapayıp durma öyle.
Dile getir duyduğun acıyı! Dert sustu mu
Yüreğe dolar için için, yıkar yüreği!" (88. sf.)

"Yüreğiniz ferah olsun, olabildiği kadar:
En uzun gecelerin de bir sabahı var." (89. sf.)

PUAN

  • Share:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

8 Yorum

  1. Macbeth'i ben de severim, oyununa da gitmiştim o da güzeldi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denk gelirsem ben de gitmeyi çok istiyorum *-* kitabı okurken aklımdan geçmişti oyunu var mıdır acaba diye :D

      Sil
  2. Selamlar blogunuzu takipteyim sizde blogumu takip edip son yazıma yorum yazarsanız çok ama çok mutlu olurum :)

    YanıtlaSil
  3. En son Shakespeare'den Othello kitabını okudum ve cok sevdim. Othello hayatımda okuduğum ilk tiyatro eseridir. Macbeth'i de okuyacağım inş.

    YanıtlaSil